En dygtig lærer kan skabe begejstring for faget, tænde gnisten i elevernes øjne og i sidste ende sikre eksamensbeviset. Alligevel er faglærerne ofte en overset gruppe i samfundet. Derfor hylder Boligfonden Kuben og Uddannelsesforbundet den dygtige faglærer med Byggeriets Faglærerpris, som blev uddelt den 9. november til årets Building Awards.
Favner stærke og svage elever
I år var tre kandidater indstillet til prisen. Nicolai Thorsen fra brolæggeruddannelsen på Next i København, Faglærerteamet Ib Kloster, Jørn Dohrmann og Søren Scharff på Learnmarks tagdækkeruddannelse samt elektrikerfaglærer på EUC Nordvest Peter Valberg-Madsen. Faglærerteamet fra Horsens løb med det eftertragtede trofæ:
-Tagdækkeruddannelsen er en af de korteste erhvervsuddannelser. Det gør uddannelsen mere tilgængelig for unge på kanten af samfundet. Det fantastiske er, at teamet formår at favne alle på uddannelsen, så der er plads til både de svage og de stærke elever. De svage bliver hjulpet gennem uddannelsen, mens de dygtige går hele vejen og vinder medaljer til DM i Skills. Det er ret unikt at have sådan en bredde i uddannelsen, siger direktør i Boligfonden Kuben Sidse Buch.
Socialt ansvar
Teamet underviser også på fængslet udenfor Horsens og deltager dermed i en vigtig resocialiseringsindsats. På samme måde har de udviklet et traineeforløb med leverandøren Phønix Tag, så de mest skoletrætte elever kan få et brud og komme ud i den praktiske virkelighed.
-De tager et stort socialt ansvar og har samtidig skabt et velfungerende fællesskab, hvor der er højt til loftet. Takket være deres indsats får eleverne værdigheden tilbage, føler sig trygge og tør vise følsomme sider af sig selv, så de udvikler sig som mennesker, siger Sidse Buch.
Synergi i samarbejdet
Teamet er også engageret i udviklingen af faget. De underviser i bæredygtige konstruktioner og bliver spurgt til råds af leverandørerne i svære tekniske emner. Internt i teamet byder hver lærer ind med forskellige faglige og personlige kompetencer, som bliver sat i spil og skaber synergi i samarbejdet, fremhæver formand for Uddannelsesforbundet Hanne Pontoppidan:
-Der skal meget til at få et velfungerende teamsamarbejde op at køre. Lærerne skal være nysgerrige på hinandens kompetencer, styrker og svagheder. Det kræver en god kemi, men også forskellige fagligheder. Det er lykkedes over alt forventning i dette team, hvor de formår at løfte klasserne i fællesskab. Stor ros til ledelsen for at prioritere teamsamarbejdet, som ofte kræver mere tid end traditionel undervisning med en enkelt lærer. Når teamsamarbejdet fungerer, oplever eleverne, at uddannelsens dele bliver integreret i hinanden og får blik for de større sammenhænge. Det er utroligt stærkt, slutter Hanne Pontoppidan.
Som en del af Byggeriets Faglærerpris får teamet støtte på 40.000 kroner til en studietur, så lærerne kan tage ud og få ny inspiration til deres undervisning.